Wat kunnen wij als bedrijfsleider of manager leren van Tomorrowland?

Bran Van Welden – Mede-Zaakvoerder Volt District

An Vandevenne

Geschreven door

Bran Van Welden

Blog Tomorrowland

Afgelopen weekend was ik klant bij een Belgische organisatie met naam en faam: Tomorrowland. Wat een ervaring was het weeral! We kunnen véél van hen leren.

Samen met honderdduizenden anderen plaatsnemen achter je pc in de hoop het ordervenster binnen te geraken om een ticket te scoren. Het is bezwaarlijk een topervaring te noemen, maar het creëert wel meteen een momentum. Het is immers net die schaarste aan tickets die je meteen euforisch maakt wanneer je het wachtscherm voorbij bent en je order kan plaatsen.

Het eerste wow-moment begint al wanneer je enkele weken voor het event een prachtig doosje met je toegangsbandje krijgt toegestuurd, helemaal gebrand in het thema van het jaar. De organisatie zou er evengoed voor kunnen kiezen om digitale tickets te versturen, het zou hen ongelooflijk veel geld besparen. Maar toch doen ze dat niet, omdat ze de beleving al bij jou thuis willen laten starten. Wanneer je het unieke doosje opent denk je eigenlijk al niet meer aan de hoge prijs die je voor je tickets hebt betaald. Je hebt al een mooi souvenir nog voor het festival van start gaat.

De toegangsbandjes liggen klaar, het aftellen kan beginnen…

Onderweg naar Tomorrowland valt me altijd op hoe goed alles georganiseerd is. Al verwacht je dit natuurlijk wel bij een festival van dergelijke grootte. Maar dan begint de experience écht. Enkele zaken die me weeral opgevallen zijn:

– Hoe ongelooflijk vriendelijk alle crew members zijn. Zowat iedere medewerker wenste ons een fijne dag met zinnen als “Welkom op Tomorrowland, “Geniet van het festival”, “Maak er een mooie dag van”, … Ik vraag me steeds af hoe de organisatie erin slaagt om élke medewerker te motiveren hierop te letten. Wat is hun geheime recept?

– Hoe men elk jaar opnieuw weer voor unieke beleving zorgt en extra’s voorziet voor de gasten. Ik spreek zelf niet meer over klanten, want je voelt je echt een gast op hun event. Zo zorgden ze dit jaar voor een unieke extra die de beleving alweer naar een hoger niveau tilde. Op het terrein hadden ze een mysterieuze knop geïnstalleerd met het bijschrift: “Do not touch this button”. Uiteraard vraagt zo’n opschrift om het toch te doen. Wie het waagde op de knop te drukken won tickets voor een exclusief optreden op de piepkleine mystery stage, verscholen in het bos. Een onvergetelijke ervaring natuurlijk voor wie bij de gelukkigen behoort.

– Zoals we intussen gewoon zijn waren er opnieuw prachtige podia die elk jaar opnieuw weer iedereen doen verbazen. Maar ook de properheid van het festival verdient een grote pluim.

– Op vele andere festivals kan je, zeker na enkele dagen, weleens onaangename geuren tegenkomen van gemorste drank of toiletten. Ook daar heeft Tomorrowland aan gedacht door over het hele festivalterrein aangename geuren te verspreiden.

– Zelfs de looplijnen van de bezoekers zijn tot in de puntjes uitgedacht. Dit om de ervaring zo optimaal mogelijk te houden zodat je niet tegen elkaar aanloopt als anderen je willen kruisen.

– Waar je na sommige andere festivals nog met overschot van bonnetjes naar huis moet stelt Tomorrowland haar gasten gerust dat ze het ongebruikte saldo op hun toegangsbandje binnen de week teruggestort zullen krijgen. Dat doen ze automatisch, zonder dat jij als klant er moeite voor hoeft te doen. Hiervoor rekenen ze dan wel 3,33 euro aan, maar jij ervaart het als gemak en de organisatie verdient er nog goed aan. Doe dit maal zo’n 500.000 gasten over de drie weekends heen en je komt uit op meer dan 1,5 miljoen euro slimme inkomsten.

Kortom, het succes van Tomorrowland is geen toeval. De unieke beleving die ze consistent doortrekken in alles wat ze doen zorgt ervoor dat het festival wereldwijd geroemd wordt en er zoveel internationale gasten naartoe komen. Tomorrowland is een echte love brand geworden net omdat ze koste wat kost de beleving voorop blijven stellen. En of het opbrengt…

3 learnings na mijn meerdaagse bezoek aan Tomorrowland

  • Overdrijven in vriendelijkheid bestaat niet.
  • Start de beleving al voordat de klant gebruik maakt van je producten of diensten.
  • Maak het mensen zo gemakkelijk mogelijk, dan vinden klanten het niet erg om er wat meer voor te betalen (denk aan mijn korte berekening).

 

Recente blogberichten

Ontvang de Nieuwsbrief

    Volg ons

    Pin It on Pinterest