3 learnings uit een simpel zwembadbezoek. Of hoe 1 medewerker het verschil kan maken…

Bran Van Welden – Mede-Zaakvoerder Volt District

An Vandevenne

Geschreven door

Bran Van Welden

zwembadbezoek

Afgelopen weekend ging ik voor de tweede keer naar het openbaar zwembad met mijn driejarige zoontje. Het beloofde spannend te worden want de eerste keer was geen groot succes. Het water schrikte hem namelijk af waardoor hij zich wat angstig voelde en naar huis wilde.

Op weg naar het zwembad had hij er nog veel zin in, tot we de kleedkamer binnenkwamen en hij zijn zwemkledij moest aantrekken. De zwembeurt stopte hier al voor hem, hij wilde meteen terug naar buiten. Met enige overtuigingskracht en het nodige geduld kreeg ik hem toch zover om het zwembad te betreden, weliswaar met zijn kleren nog aan. We zouden eens gaan kijken naar de leuke attracties die er allemaal te bewonderen zijn, zoals fonteinen in de vorm van een dolfijn en een leeuw.

En toen wilde hij plots zijn zwembroek aandoen…

Eens we het zwembad binnen waren kwamen er twee redders naar ons toe. De eerste vroeg of hij in die kleren ging zwemmen, wat uiteraard niet het geval was. De tweede redder zag meteen dat mijn zoontje niet op zijn gemak was en sprak hem aan. Ze vroeg hem of hij al het leuke speelgoed eens wilde zien en of hij geen zin had om ermee te gaan spelen. Onderweg naar daar stelde de mevrouw me gerust dat het water bij veel kleintjes angst inboezemt en het dus volkomen normaal is dat mijn zoontje zo reageert. Ze zocht de interactie op met hem en liet hem alle leuke speeltuigen zien. Zo kon hij aan een stuur draaien om de tijger water te laten spuiten, mocht hij al eens voelen aan het water, kon hij verschillende speeltjes uittesten en plots… wilde hij zijn zwembroek aandoen en in het water gaan.

De passie die ze uitstraalde werkte enorm aanstekelijk

De mevrouw was duidelijk blij dat ze op basis van de interactie met mijn zoontje hem ook zover had gekregen om zijn zwembroek te willen aandoen. Eens hij terug het zwembad inkwam met zijn zwemkledij en in het water begon te spelen zag je dat ze hier echt veel voldoening uithaalde. De moeite die ze deed voor mij als klant en de energie waarmee ze dit deed gaf mij een heel fijn gevoel. Ook bij het buitengaan zocht ze de interactie met mijn zoontje op door te vragen of hij het leuk vond en nog eens gaat terugkomen. Uiteraard was zijn antwoord ‘ja’.

De redster scoorde duidelijk punten bij mijn zoontje en dat deed ze uiteraard ook bij mij als ouder. Of ze het speciaal hiervoor deed weet ik niet, maar de passie die ze uitstraalde in haar job en de vriendelijkheid waarmee ze alles deed werkte enorm aanstekelijk. Dat geeft je als klant meteen een goed en warm gevoel. Of hoe de job als redder plots een bijkomende invulling krijgt waarmee je het hart van je klanten weet te veroveren…

Mijn 3 learnings uit dit ene bezoek

  • Doe méér dan wat je klant verwacht en maak een onvergetelijke indruk.
  • Ga proactief in interactie om je klanten te overtuigen. Neem zelf het initiatief.
  • Zowel de eerste indruk als het laatste interactiemoment zijn enorm belangrijk. Dit zijn de momenten die je klant het best onthouden en wat van hem of haar een terugkerende klant maakt.

 

Recente blogberichten

Ontvang de Nieuwsbrief

    Volg ons

    Pin It on Pinterest