5 must do’s voor betrokken medewerkers

Bran Van Welden – Mede-Zaakvoerder Volt District

An Vandevenne

Geschreven door

Bran Van Welden

Betrokken medewerkers

Betrokken medewerkers dragen bij tot een hogere omzet en meer winst. Als ze zich gelukkig voelen zullen ze zich meer engageren, kwalitatief werk leveren en spontaan promotie maken voor jouw organisatie. Maar dit alles krijg je niet zomaar, het vraagt inspanningen. We hebben 5 must-do’s opgelijst om betrokken medewerkers te creëren.

1) Smeed een team

Medewerkers presteren beter wanneer ze zich goed voelen. Een goede werksfeer onder de collega’s draagt hier absoluut toe bij. Maar om sterk teamwork te bekomen moet je ook werken aan je team. Organiseer op geregelde tijdstippen informele activiteiten zoals een etentje of een drink en vergeet zeker geen teambuildings in te plannen. Om collega’s echt te laten verbinden moeten ze elkaar ook leren kennen buiten hun job. Pas als je elkaar goed kent kan je vertrouwen creëren, wat noodzakelijk is om een goed team te smeden.

City golf

2) Investeer in ontwikkeling

Ontwikkeling is belangrijk, zowel voor je medewerkers als voor de groei van jouw bedrijf. Dat geldt zeker wanneer je een jonge of onervaren pion in dienst neemt maar ook voor meer doorwinterde medewerkers. In een voortdurende veranderende wereld zal iemand die niets meer bijleert immers achteruitgaan. Voorzie dus voldoende opleidingen wanneer je voelt dat er nood aan is. Het is een essentiële investering die zichzelf snel zal terugbetalen. Zorg daarnaast ook voor goede ondersteuning door bijvoorbeeld een mentor of een buddy aan te stellen. Zo heeft je medewerker altijd een aanspreekpunt en geef je de mentor extra verantwoordelijkheid.

3) Toon waardering

Waardering tonen voor het werk van je medewerkers is misschien wel hét belangrijkste. Wie waardering voelt zal immers meer betrokken zijn met jouw organisatie en zich harder inzetten. Geef geregeld eens een complimentje wanneer het goed is en respecteer het werk dat je medewerkers verrichten. Het geeft hen een goed gevoel en zorgt voor vertrouwen in wat ze doen.

4) Beloon wanneer het goed is

Goede prestaties moeten zich vertalen in een goede verloning. Wie zijn stinkende best doet maar geen loon naar werken krijgt zal niet tevreden zijn en vroeg of laat jouw organisatie verlaten. Maar een goede verloning is niet alles. Extra incentives bij buitengewone prestaties of het behalen van targets is een prima manier om je medewerkers te motiveren en hen tevreden te houden. Niet-financiële incentives voor het hele team doen het vaak zelfs nog beter. Wedden dat iedereen het uiterste zal geven om een shortski te verdienen met het team?

5) Creëer een gezonde work-life balance

De boog kan niet altijd gespannen staan en werk is niet het enige wat telt in het leven. Jouw medewerkers hebben een sociaal leven en vaak ook een gezin. Een goede work-life balance is dus belangrijk. Het bevordert niet alleen hun tevredenheid maar ook hun mentale gezondheid. Wees ook menselijk wanneer een medewerker moeilijker heeft. Wanneer je de band met je teamleden onderhoudt en op een menselijke manier met iedereen omgaat zal dit de tevredenheid en betrokkenheid altijd ten goede komen.

Recente blogberichten

Ontvang de Nieuwsbrief

    Volg ons

    Pin It on Pinterest