5 redenen waarom goede onboarding cruciaal is

Siemon Vanderhulst – Marketing Manager Volt District

Geschreven door

Siemon Vanderhulst

Onboarding nieuwe medewerker

Méér dan tevreden medewerkers fungeren als ambassadeurs van jouw organisatie. Maar je creëert ze niet van vandaag op morgen. Diverse medewerkersonderzoeken wezen uit dat alles start bij een uitgekiend onboardingproces. Het is iets wat vaak over het hoofd wordt gezien of overhaast wordt uitgevoerd maar een cruciale rol speelt bij de integratie van een nieuwe medewerker in je bedrijf.

Wie iemand succesvol wilt laten starten in de organisatie en zich meteen goed wilt laten voelen moet veel verder kijken dan de administratieve formaliteiten en opstartsessies. Goede onboarding zorgt voor een grotere betrokkenheid, meer productiviteit en retentie van werknemers. Besteed je er te weinig aandacht aan, dan is de kans reëel dat jouw nieuwe medewerker snel weer vertrekt.

Outdoor meeting

1) Een sterke eerste indruk

Het inwerkproces is de eerste echte interactie die een nieuwe werknemer heeft met zijn kersverse werkplek. Zorg voor een goed doordracht inwerkprogramma en een buddy of vaste contactpersoon waarbij de nieuweling terecht kan. Het laat zien dat je nieuwe medewerkers waardeert en vanaf het begin in hun succes investeert. Door hen welkom, gesteund en gewaardeerd te laten voelen, zet je de toon voor een langdurige en vruchtbare relatie.

2) Sneller naar productiviteit

Nieuwe medewerkers moeten zich aanpassen aan jouw bedrijfscultuur, nieuwe processen en verwachtingen. Het vergt altijd even tijd om hiermee vertrouwd te raken maar een gestructureerd onboardingproces kan de inwerkperiode aanzienlijk verkorten. Onmiddellijke toegang tot alle nodige tools, uitgebreide trainingen en duidelijke communicatiekanalen geven je nieuwe medewerker meteen de nodige competenties en vertrouwen. Op die manier kan hij of zij sneller een productieve bijdrage leveren aan jouw business.

3) Succesvolle sociale integratie

Effectieve onboarding gaat verder dan nieuwe medewerkers vertrouwd maken met hun directe verantwoordelijkheden. Het opbouwen van relaties en netwerken is minstens even belangrijk. Moedig interacties met collega’s, mentoren en managers aan. Het vergemakkelijkt niet alleen de sociale integratie maar creëert ook willingness bij collega’s om ondersteuning te bieden wanneer het nodig is. Kortom, een sterk netwerk bevordert goede samenwerking, kennisdeling en de carrièrevooruitzichten van je nieuwe werknemer.

4) Verwachtingen op elkaar afstemmen

Goede afspraken maken goede vrienden. Onboarding is een cruciale fase om de verwachtingen van zowel de werkgever als de werknemer op één lijn te brengen. Door van in het begin duidelijke doelen te stellen en feedback te geven zal je nieuwe medewerker zijn of haar verantwoordelijkheden meteen begrijpen en is er duidelijkheid over de verwachte prestaties. Het is de basis voor toekomstig succes en groei binnen de organisatie.

5) Een positieve bedrijfscultuur

De bedrijfscultuur speelt een belangrijke rol bij het aantrekken en behouden van talentvolle medewerkers. Een goed uitgewerkt onboardingproces kan nieuwe werknemers helpen om de cultuur, de waarden en de missie van het bedrijf te begrijpen en te omarmen. Geef je newbee een warm gevoel en dompel hem of haar onder in jouw unieke bedrijfscultuur. Het zal ervoor zorgen dat je dagelijks een tevreden, gemotiveerde en loyale medewerker te zien krijgt.

Tijd, moeite en middelen investeren in een goed uitgewerkt onboaringproces is essentieel voor de integratie van nieuwe werknemers. Het is een absolute noodzaak als je snelle productiviteit wilt behalen en de nieuwbakken medewerker lang aan je organisatie wilt binden. 

Kom meer te weten over Customer Delight Management en maak échte ambassadeurs van jouw medewerkers.

Recente blogberichten

Ontvang de Nieuwsbrief

    Volg ons

    Pin It on Pinterest