5 redenen waarom marktonderzoek noodzakelijk is bij het lanceren van nieuwe producten of diensten

Siemon Vanderhulst – Marketing Manager Volt District

An Vandevenne

Geschreven door

Bran Van Welden

Marktonderzoek presentatie in kantoorruimte

Wie nieuwe producten of diensten wilt lanceren doet dat beter niet blindelings. Het zou je veel tijd en geld kunnen kosten voor iets waar de markt niet op zit te wachten. Marktonderzoek vormt dan ook een essentiële stap in de aanloop van een lancering.

Je moet te allen tijde uitgaan van de behoeften en verlangens van je cliënteel. Degelijk marktonderzoek is daarom een must. Het omvat het verzamelen en analyseren van gegevens om een beter inzicht te krijgen in de markt, de doelgroep en de concurrentie. Hierdoor kan je  uitdagingen, kansen en trends identificeren die het succes van je nieuwe product of dienst zullen bepalen. Wij hebben 5 belangrijke redenen opgeliist waarom marktonderzoek zo cruciaal is.

1) Inzicht in de doelgroep

Dankzij marktonderzoek krijg je inzicht in de behoeften, voorkeuren en gedragingen van jouw doelgroep. Dit stelt je in staat om jouw product of dienst verder te finetunen zodat het perfect past binnen de verwachtingen van klanten. Een win-win die consumenten een antwoord biedt op hun noden en succes oplevert voor jouw organisatie.

2) Het identificeren van markttrends

Marktonderzoek kan helpen om trends in de markt te identificeren die van invloed kunnen zijn op jouw nieuwe product of dienst. Denk maar aan het gedrag van consumenten doorheen de tijd, steeds evoluerende technologie en het concurrentielandschap dat niet stilstaat. Al deze zaken geven inzicht in het al dan niet relevant zijn van jouw nieuwigheden en in welke mate deze concurrerend zijn.

3) Risico’s beperken

De lancering van een nieuw product of een nieuwe dienst is vaak een aanzienlijke investering. Je wilt dan ook dat het met enthousiasme onthaald zal worden. Door uitvoerig marktonderzoek te doen beperk je de risico’s op een mislukte launch. Het stelt je in staat om de markt beter in te schatten en potentiële problemen kunnen preventief worden aangepakt. Zo vergroot je de kans op succes en bespaar je veel tijd en geld. Bovendien vermijd je zo ook eventuele imagoschade.

4) Concurrentie beoordelen

Marktonderzoek stelt je in staat de concurrentie te beoordelen en gebieden te identificeren waarop jouw organisatie zich kan onderscheiden. Door de sterke en zwakke punten van je concurrenten te analyseren kan je een unieke waarde-eigenschap ontwikkelen die je product of dienst differentieert van de concurrentie.

5) Testen van ideeën

Tenslotte kan marktonderzoek ook gebruikt worden om nieuwe concepten en ideeën te testen voor je ze effectief gaat lanceren. Uitvoerig feedback verzamelen van potentiële klanten stelt je in staat je product of dienst zodanig te verfijnen totdat het volledig voldoet aan de verwachtingen van jouw doelgroep.

Zit je met een concreet concept of idee dat je wilt lanceren? Wij helpen je graag in het uittekenen van een doorgedreven marktonderzoek en begeleiden jou van A tot Z in het proces.

Recente blogberichten

Ontvang de Nieuwsbrief

    Volg ons

    Pin It on Pinterest