Het was weer zover. Ik stond in de badkamer en vond geen enkele manier om mijn haar er presentabel te laten uitzien. Een nieuwe kappersbeurt drong zich op…
Om de 6 weken liet ik mijn haren knippen maar zelden keerde ik huiswaarts met een tevreden gevoel. Ik werd nooit goed begrepen, het werd telkens te kort geknipt en ik voelde me echt als een nummer. Veel meer dan wat banale smalltalk zat er niet in. Ik wisselde dan ook meer van kapper dan van schoenen, want echt tevreden was ik nooit. Tot ik enkele maanden geleden via een vriend te horen kreeg dat een nieuwe kapperszaak zijn deuren had geopend in Leuven. Hij kende hem, was er al geweest en is uiterst tevreden. Op hoop van zegen maakte ik een afspraak. Dat kon gemakkelijk online, geweldig aangezien bellen niet mijn meest favoriete activiteit is.
“Ne nieve in ’t stad. Wie datte? Kameraad Haarsnijder”.
Dat is wat te lezen stond op een flyer aan de ingang van de kapperszaak. Op z’n Leuvens… Dat het een andere aanpak zou zijn dan bij de resem eerdere kapperszaken die ik had bezocht werd zo meteen duidelijk. In dezelfde losse, amicale stijl begroette Adil mij meteen enthousiast. Zijn zaak is niet groot maar erg smaakvol ingericht, zoals het een moderne kapper en barbier betaamt. Adil slaat meteen een praatje met mij terwijl hij de vorige klant nog aan het bedienen is. Ondertussen krijg ik een kop koffie om het wachten wat aangenamer te maken. Die mag ik trouwens ook gewoon zelf uitschenken, want bij Adil mag iedereen doen alsof hij thuis is. Ook als je geen knipbeurt nodig hebt ben je er welkom om een babbeltje te slaan.
Even later zet ik me neer in de kappersstoel. De befaamde vraag zou nu wellicht komen: “Hoe mag het geknipt worden?”. Maar nee, deze keer niet. Ik kreeg eerst uitgebreid advies van Adil. Hij vertelde meteen dat mijn haar zich er echt toe leende om het wat langer te laten. Toeval wilde dat ik dat zelf ook al geruime tijd in gedachten had. Maar in het verleden werd er nooit goed geluisterd en keerde ik steeds met hetzelfde kortgeknipte kapsel weer naar huis. Ik had er deze keer dus meteen een goed gevoel bij. Hij zei me dat ik het moet zien als een projectje en we zouden over verschillende maanden toewerken naar het kapsel dat ik voor ogen had. Wauw, dit had ik nog niet meegemaakt. Een uitgebreide dialoog tussen kapper en klant met een gezamenlijk doel, dat is hoe het eigenlijk altijd hoort te zijn. De passie voor het vak straalt ervan af wanneer Adil mijn haren onder handen neemt. Hij doet het echt met hart en ziel. Ook geen banale smalltalk deze keer. We hebben een leutig gesprek alsof we aan een Leuvense cafétoog zitten. Het voelt écht alsof je gewoon bij een kameraad op bezoek bent.
En toen werd ik een actieve ambassadeur
We zijn intussen een halfjaar verder en het beoogde doel is bereikt. Mijn haar ziet er eindelijk uit zoals ik het al lang voor ogen had. Mijn omgeving heeft het ook opgemerkt en uiteraard refereer ik dan graag naar “de nieve kapper” die ik deze keer hondstrouw zal blijven. Op 6 maanden tijd ben ik een actieve ambassadeur geworden door de uiterst persoonlijke aanpak, de warme sfeer, de expertise en de geweldige persoonlijkheid van mijn nieuwe kapper.
3 learnings om te onthouden
1) Wie de moeite doet om écht te luisteren naar klanten zal altijd appreciatie krijgen. Je kan er je advies op afstemmen en het vergroot de kans op een geslaagde verkoop. Je kan immers beter en gerichter inspelen op de specifieke behoeften van jouw klant.
2) Heet klanten altijd welkom en maak het hen comfortabel. Zorg voor laagdrempelige contactmogelijkheden en maak hun bezoek zo aangenaam mogelijk. Wie zich welkom en comfortabel voelt wilt langer blijven, heeft een grotere koopintentie en zal sneller geneigd zijn om terug te komen.
3) Wie proactief advies geeft wordt aanzien als een expert in zijn vak. Het schept vertrouwen bij klanten en zorgt voor een positieve perceptie.
Zelf klantgedreven groeien? Ontdek onze diensten.