Bedrijven die succesvol willen zijn zoeken voortdurend naar innovatieve manieren om hun medewerkers betrokken te maken. Geëngageerde medewerkers halen een hogere productiviteit, zorgen voor betere resultaten en worden bovendien spontane ambassadeurs van jouw organisatie. Gamification is een interessante en erg efficiënte manier om medewerkers betrokken te maken.
Gamification kan ingezet worden bij de onboarding van nieuwe medewerkers, bij trainingen, voor de voltooiing van taken en bij het evalueren van prestaties. Game-elementen zoals klassementen, uitdagingen en rewards motiveren medewerkers om voortdurend hun vaardigheden en productiviteit te verbeteren. Bovendien verzamel je als management ook nuttige data die je kan helpen bij het maken van analyses.
Wat is gamification?
De precieze betekenis van gamification is het toepassen van game-elementen in een niet game-context. De bedoeling ervan is om op een leuke, uitdagende manier kennis over te brengen en betrokkenheid te creëren. Het wordt vaak ingezet bij e-learnings, teambuildings, recruitment, veranderingstrajecten en optimalisatietrajecten. In elk van deze situaties kan gamification bijdragen aan het succes van jouw organisatie.
Gamification wilt echter niet zeggen dat alles in jouw organisatie plots een spel wordt. Het houdt in dat je bepaalde spelaspecten gaat integreren in je bedrijfswerking. Denk daarbij aan het toevoegen van een competitief karakter bij verschillende bedrijfsprocessen- en activiteiten. Giet vervolgens alles in een mooi gedesignd game-jasje met beloningen en feedbackmechanismen zodat het voor elke medewerker aantrekkelijk wordt. Het is een strategische manier om medewerkers te motiveren en te betrekken om specifieke doelstellingen te bereiken.
De psychologie achter gamification
Gamificiation maakt slim gebruik van een aantal fundamentele principes uit de psychologie om gewenst gedrag en gewenste resultaten te stimuleren.
Een spel spelen is leuk en bevredigend, zeker wanneer er beloningen aan gekoppeld worden en er een competitief element inzit. Wanneer je dit toepast op werkgerelateerde activiteiten kan het de betrokkenheid en productiviteit van werknemers aanzienlijk vergroten. Beloningen hoeven zelfs niet persé fysiek te zijn. Digitale badges, punten en fictieve prijzen kunnen evengoed stimulans bieden om taken te voltooien of doelen te bereiken. Het triggert bepaalde centra in de hersenen die het gewenste gedrag versterken.
Progressie en prestaties zijn fundamentele onderdelen van games. Wanneer je grote taken opsplitst in kleinere, haalbare doelen krijgen je medewerkers telkens het gevoel iets bereikt te hebben. Het boost hun zelfvertrouwen en ze zijn telkens gemotiveerd om taken te voltooien en zo nieuwe doelen te bereiken. Gamification kan ook voor een gezonde rivaliteit tussen werknemers zorgen. Mensen zijn immers van nature competitief. De ene al meer dan de andere, maar wanneer men het tegen elkaar opneemt gaan de prestaties meestal omhoog.
Meetbare resultaten
Om te weten wat de impact van gamification is binnen jouw organisatie moeten duidelijke doelstellingen of Key Performance Indicators (KPI’s) gesteld worden. Denk daarbij aan statistieken rond medewerkerstevredenheid, doorlooptijden van taken, kennis van bepaalde thema’s of omzetgroei. Regelmatige analyse van deze meetgegevens stelt je in staat om de gamification-initiatieven objectief te beoordelen en aanpassingen te doen waar nodig.
Wil je zelf aan de slag gaan met gamification in jouw organisatie? Laat het ons weten en we bespreken de mogelijkheden.