Een klantgerichte attitude doet kopen
Bran Van Welden – Mede-Zaakvoerder Volt District
Onze expert in klantgedreven ondernemen, Bran Van Welden, vertelt over zijn ervaring in de kostuumwinkel.
Een tijdje geleden ging ik op zoek naar een nieuw kostuum. Met mijn 1m93 ben ik nogal aan de grote kant, wat het niet eenvoudig maakt om een mooi en betaalbaar pak te vinden. Om die reden kom ik steeds terecht in dezelfde winkel. Ik krijg er steeds goed advies dus er is geen reden om elders naartoe te gaan.
Het was een drukke zaterdag en ik werd vriendelijk begroet door de medewerkers in de winkel. Niks speciaals, dit is wat je als klant altijd mag verwachten. Toen ik even aan het rondkijken was werd ik aangesproken door een enthousiaste verkoopster, weliswaar in het Engels. Op zich geen probleem maar toch had ik niet zoveel zin om het hele gesprek in het Engels te voeren. Ik was de enige klant in de winkel en er waren verschillende medewerkers. Waarom moest ik me aanpassen en niet de verkoopster?
De eerste minuten van het gesprek verliepen niet zo vlot maar toch deed de verkoopster enkele opvallende zaken. Zo was ze enorm klantgericht, erg enthousiast en ze probeerde met humor enkele Nederlandstalige woorden te gebruiken. Haar enthousiasme werkte geweldig aanstekelijk en ik werd er helemaal in meegezogen. Bovendien gaf ze oprecht advies en deed ze alle moeite van de wereld om me te helpen de juiste keuze te maken. Zo liet ze heel wat alternatieven zien, liep ze vijf of zes keer naar de kelder om andere soorten stoffen te laten zien, nam ze er een tablet bij om te bekijken of ze desnoods nog de juiste maat kon bestellen, …
Door de enorm klantgerichte aanpak, haar enthousiasme en oprechtheid vond ik het niet erg meer dat ik niet in mijn moedertaal werd verdergeholpen. Meer zelfs, ik was helemaal warm gemaakt om te kopen. Uiteraard met een gepeperde rekening als resultaat maar ook het afronden van mijn aankoop gebeurde zodanig vriendelijk en enthousiast dat ik het gespendeerde bedrag meteen weer vergeten was. Ik kon alleen maar denken aan alle moeite die de verkoopster speciaal voor mij gedaan had en wandelde buiten met een bijzonder goed gevoel.
Als ik bedenk aan hoeveel mensen ik dit verhaal verteld heb de afgelopen weken zal de winkel er ongetwijfeld een aantal potentiële klanten bijhebben. Met andere woorden, een klantgerichte attitude doet kopen…
Zelf klantgedreven groeien? Ontdek onze diensten.