Hoe je met een fysieke winkel het verschil blijft maken

Siemon Vanderhulst – Marketing Manager Volt District

An Vandevenne

Geschreven door

Bran Van Welden

Betrokken medewerkers

Online verkoop wordt met de dag populairder. Je zou denken dat de fysieke winkel verleden tijd wordt maar niets is minder waar. Onze Marketing Manager Siemon vertelt hoe een Belgische retailer een onvergetelijke indruk wist te maken bij het kopen van skimateriaal.

Al jaren zoek ik ’s winters de sneeuw op om het mooie Alpengebergte af te skiën. Omdat skimateriaal best wat geld kost huur ik steeds de benodigde spullen. Toch vond ik het tijd om eens te investeren in een eigen skihelm en een kwalitatieve skibril die meer zichtbaarheid biedt op bewolkte dagen. Ik trok naar een vestiging van een gespecialiseerde Belgische winkelketen om zeker de goede keuze te maken. Ik moest niet lang nadenken waar ik zou gaan zoeken want ik had altijd al goede ervaringen in deze winkel.

Zoals steeds werd ik vriendelijk begroet door de medewerker aan de ingang. Ik begon wat rond te snuisteren in de skiafdeling en zag een goede helm en een interessante skibril. Het was druk in de winkel maar toch had een medewerker me al snel opgemerkt. Hij kwam proactief naar me toe om te luisteren waar ik naar op zoek was. Ik specificeerde hetgeen ik zocht en toonde de helm en de skibril die me interessant leken.

De winkelmedewerker gaf meer uitleg over de producten maar raadde me af om de skibril die ik vasthad te kopen indien ik ook voor de helm in kwestie zou gaan. Het model zou te groot zijn en niet goed passen in de skihelm. Meteen ging hij op zoek naar een alternatief. Hij bood me een bril aan die nog meer zichtbaarheid bood op bewolkte dagen en bovendien goedkoper was. Mocht dit me niet bevallen had hij ook nog een ander model in de aanbieding.

Ik volgde de raad van de medewerker en trok naar de kassa. Ik werd bedankt voor mijn aankoop en de kassierster wenste me nog een fijne skireis. Als souvenir gaf ze me nog een magazine mee. Nadien kreeg ik een e-mail met een overzicht van mijn aankopen en kon ik feedback achterlaten. Uiteraard was die zeer positief.

Door de proactieve, eerlijke en deskundige benadering van de medewerker maakte ik de juiste keuze. De skibril en -helm zaten als gegoten en hebben me een comfortabele skireis bezorgd. Mijn verwachtingen werden overtroffen van bij het betreden van de winkel tot bij thuiskomst met mijn aangekochte producten. Het is een schoolvoorbeeld van hoe een moderne fysieke winkel het verschil kan maken en een grote meerwaarde biedt ten opzichte van online verkoop. Ik ben spontaan ambassadeur geworden van deze retailer en zal er steeds als eerste naartoe gaan voor een volgende wintersportaankoop.

3 learnings om te onthouden

  • Wees niet bang om proactief klanten te benaderen. Ze zijn vaak op zoek naar advies en wanneer je vriendelijk en klantgericht vragen stelt zullen ze dit altijd appreciëren.
  • Door winkelmedewerkers op te leiden tot experten in hun vak ervaart de klant deskundig advies en een grote mate van vertrouwen.
  • Het klantencontact stopt niet bij het afrekenen aan de kassa. Probeer feedback te verzamelen na het winkelbezoek en blijf in contact aan de hand van nieuwsbrieven, acties, persoonlijke uitnodigingen voor evenementen etc.

Zelf klantgedreven groeien? Ontdek onze diensten.

Recente blogberichten

Ontvang de Nieuwsbrief

    Volg ons

    Pin It on Pinterest