Klantvriendelijkheid is doorslaggevend

Een ervaring van Bran Van Welden – Uit het leven gegrepen

Geschreven door

Bran Van Welden

Klantvriendelijkheid is doorslaggevend

Op een mooie zomerse dag trek ik graag eens naar Leuven centrum voor een gezellig terrasje. Laatste keer viel me iets op…

Zoals steeds begaf ik me naar mijn favoriete terras met aangename zeteltjes waar het gezellig vertoeven is. Het zit dan ook bijna altijd afgeladen vol. We hadden geluk want een koppel vertrok net waardoor we konden plaatsnemen.

Het naburige café had ook geïnvesteerd in nieuwe zitbanken om het gezellig te maken. Maar toch was er niemand te bespeuren op hun terras. Het zette me aan het denken. Waarom zit het ene terras vol met mensen en is er op een bijna identiek aangekleed naburig terras niemand te bespeuren? Komt het door de zon? De kaart? Het personeel? De naamsbekendheid?

Ik bleef het wat observeren en in de loop van de avond werd het me al snel duidelijk. Iets later kwamen er twee koppels aan met een kinderwagen. Omdat er nog maar één plekje vrij was en er te weinig zitplaatsen waren wilde het koppel een zetel bijschuiven aan de tafel. Het bleek echter om een zetel te gaan van het naburige café, die er bijna identiek uitzag. Vrijwel meteen kwam de cafébaas boos naar buiten gestormd. Hij vertelde de koppels dat ze zijn terras niet mochten “verbouwen”. Uiteraard deden de koppels dit niet bewust en ze reageerden dan ook geschrokken en verontwaardigd.

Een ober van het café waar we zaten schoot het koppel te hulp. Hij nam meteen initiatief om hen te servicen en vroeg aan de twee naburige dames die op het terras zaten of ze ermee inzaten een plekje op te schuiven zodat de koppels konden plaatsnemen. De dames maakten hier geen probleem van waardoor de koppels toch van een terrasje konden genieten en bekomen van de aanvaring.

Enige probleem dat zich nog voordeed was de kinderwagen. Het terras zat helemaal vol en langs de andere kant bevonden zich trappen wat het moeilijk maakte. De enige oplossing was dus om over het aangrenzende terras te rijden met de kinderwagen. Opnieuw kwam de cafébaas naar buiten en begon weer hevig te grommen dat ze niet over zijn terras mochten rijden. Nadien maakte hij ook nog een probleem over het feit dat de kinderwagen een tiental centimeter over de grens stond. De verklaring voor het lege terras was meteen gevonden…

3 learnings om te onthouden

1) Klantvriendelijkheid is een doorslaggevende factor in het succes van jouw onderneming.

2) Ook al koopt iemand niet bij jou, het is en blijft een potentiële klant. Wees te allen tijde vriendelijk en behulpzaam.

3) Proactief naar oplossingen zoeken wordt altijd enorm geapprecieerd. Je maakt het klanten gemakkelijk en ze zullen dit lang onthouden.

Zelf klantgedreven groeien? Ontdek onze diensten.

Recente blogberichten

Ontvang de Nieuwsbrief

    Volg ons

    Pin It on Pinterest