Klanten onder stroom

Energiehuis Oostende

Doelgroep- en naambekendheids­onderzoek.

“Voor ons was het belangrijk om de motivaties en gedragingen van alle Oostendenaars te kennen”

Energiehuis Oostende wil iedere Oostendenaar stimuleren om energie te besparen en gebruik te maken van alternatieve energiebronnen.

Energiehuis Oostende nam Volt District onder de arm om haar communicatiestrategie gericht af te stemmen op haar doelgroep en haar naamsbekendheid te vergroten.

Marjolein Sackx
Shelly D’hulster
Communicatie, Energiehuis Oostende
DFIB Quote

De uitdaging

Energiehuis Oostende nam Volt District onder de arm om haar communicatiestrategie gericht af te stemmen op haar doelgroep en haar naamsbekendheid te vergroten. De stad Oostende wil iets doen aan de hoge energiefacturen en de klimaatverandering.

“Daarom richtte ze Energiehuis Oostende op”, vertelt Shelly D’Hulster, communicatieverantwoordelijke. “Het Energiehuis wil iedere Oostendenaar stimuleren om energie te besparen en gebruik te maken van alternatieve energiebronnen.”

Onze aanpak

We co-creëerden een onderzoek over de hele stad Oostende, waarbij zowel inwoners als bedrijven werden betrokken. Via een mixed-method aanpak van face-to-face interviews, online panels en telefonische enquêtes wisten we een uitgebreide doelgroep te bevragen omtrent de thema’s die Energiehuis Oostende in de markt zet.

“Voor ons was het belangrijk om de motivaties en gedragingen van alle Oostendenaars te kennen”, vertelt Shelly.

Het resultaat

“Het belangrijkste resultaat waar Volt District voor zorgde, was een duidelijk beeld scheppen van wat Oostendenaars motiveert en via welke kanalen Energiehuis Oostende hier op kan inspelen”, legt Shelly uit. “Zo wordt sociale media nog belangrijker, ook voor doelgroepen waarvan we dit niet hadden verwacht.

Zo bleek onder meer dat men milieu en klimaatverandering wel belangrijk vindt, maar dat het gedrag van de inwoners hier niet altijd in lijn mee ligt. Ook de markt van de huurders in Oostende bleek veel meer belang te hechten aan de diensten van Energiehuis Oostende dan aanvankelijk werd gedacht.

Op basis van onze inzichten kan Energiehuis Oostende gericht inspelen op deze motivaties en een duurzame gedragsverandering gaan teweegbrengen in alle lagen van de bevolking.

“Het belangrijkste resultaat waar Volt District voor zorgde, was een duidelijk beeld scheppen van wat Oostendenaars motiveert en via welke kanalen Energiehuis Oostende hier op kan inspelen”.
Shelly D’hulster, Energiehuis Oostende

De Volt District ervaring

“Het is fijn om met een organisatie te werken die zelf de juiste reflexen heeft.” “Een snelle partner die zelf ook proactief de juiste voorstellen doet om ons doorheen deze oefening te leiden is exact wat we nodig hadden”, sluit Shelly af. “Een oefening die we vaker gaan doen, nu het duidelijk is welk een tastbaar resultaat dit voor ons oplevert”.

Pin It on Pinterest