Klanten onder stroom
Wat je leert in deze casestudy
The Other Agency is een smeltkroes van creatieve experten. Een advertising agency gevestigd in Antwerpen die gevoed wordt door wereldwijde kennis, culturen en ideeën. Zij kregen de vraag van Onderwijs Vlaanderen om een nieuwe strategie uit te werken voor de brochure “Wat na het secundair onderwijs?”.
In deze casestudy hebben we het over hoe je een creatieve merkstrategie uitwerkt op basis van échte kennis van de doelgroep. En hoe we daar in tandem voor gezorgd hebben.
De uitdaging
Onderwijs Vlaanderen klopte aan bij The Other Agency met de vraag een nieuwe merk- en communicatiestrategie uit te werken voor hun brochure “Wat na het secundair onderwijs?”. Deze heeft als doel jongeren van 17 en 18 jaar te informeren over de mogelijkheden na het secundair onderwijs, waar ze informatie kunnen vinden en wat verschillende specifieke opleidingen inhouden.
Pieter en Hanne van The Other Agency wisten meteen dat er meer nodig is dan je gut feeling om hiervoor een succesvolle strategie uit te werken. Ze hadden dan ook de juiste reflex om te starten met het onderzoeken van deze heel specifieke doelgroep om ze beter te begrijpen en de geschikte touch points te vinden.
Enter Volt District. Samen met The Other Agency namen wij het heft in handen om in het hoofd van deze jongeren te kruipen.
“Samenwerken met Volt District was heel gemakkelijk omdat ze direct begrepen waar wij als creative agency nood aan hadden. We hebben beide onze specialisaties en die zijn gewoon heel complementair”
Pieter Aertgeerts
Managing Director
Het onderzoek
Enkele brainstorms met The Other Agency waren nodig om goed zicht te krijgen op welke informatie nodig was om een sterke communicatiestrategie uit te werken. Met de opgedane inzichten gingen we aan de slag.
Onze onderzoeksaanpak deelden we op in 3 grote fases. Op die manier konden we na elke fase bijsturen op basis van resultaten en inzichten. Tegelijk zag The Other Agency zo in welke richting het onderzoek uitging en kon het zich al voorbereiden op de uitwerking van de strategie.
Concreet hebben we eerst gesproken met specifieke profielen van 17- en 18-jarigen in alle mogelijke fases van hun secundaire schoolcarrière. Dit deden we vooral om te begrijpen wat er bij hen leeft, waar ze nood aan hebben, welke twijfels er zijn, welke kanalen ze gebruiken om zich te informeren en hoe ze naar instituten zoals Onderwijs Vlaanderen kijken.
Nadien werden de inzichten in het breed gevalideerd door enkele honderden jongeren te bevragen over deze topics. Zo wisten we welke zaken structureel waren en welke incidenteel. The Other Agency werkte in tussentijd al de ruwe krijtlijnen uit, die we in een laatste fase ook nog gericht gevalideerd hebben.
“Merkstrategieën gaan we in de toekomst ook meer onderbouwen met onderzoek vanuit Volt District. We kunnen zo veel gerichter werken met echte resultaatgarantie. Dit marketingonderzoek is een must-have.”
Hanne Goossens
Client Manager
Het resultaat
The Other Agency kreeg zicht op het volledige keuzeproces dat jongeren vandaag de dag doorlopen en welke factoren een grote invloed hebben. Het onderzoek toonde een aantal belangrijke cijfers die echt opvallend waren en die niemand bij Onderwijs Vlaanderen verwacht had. Zo bleek dat maar liefst 70% van de 17- en 18-jarigen nog geen idee hadden wat ze wilden doen na het secundair onderwijs, net omdat er zo’n groot aanbod is. Dit werd voor The Other Agency het startpunt in de nieuwe communicatiestrategie. Ze werkten een meer dynamische en digitale strategie uit waar verhalen van andere jongeren centraal staan en dat focust op manieren om je passies en interesses te ontdekken. Op die manier krijgen de jongeren meer richting in hun denken en wordt de keuze uit meer dan 50 richtingen vergemakkelijkt.